Friday, August 21, 2009

Diriku di ACHEH

view from above Msia Airways...ntah btol ke x ayat aku ni..lantak la.
Sambungan dr post hr 2...

Silalah amati bingkisan yang terdampang dalam post kali ni...agak menarik gak la... tp klu xmenarik 2, myb sbb aku xpndai nk tulis bg menarik...hehe..


1st day: dalam kapal terbang lagi.

smpai dalam pengudaraan Indonesia dalam pkol 12 tghri sana la..
tapi sblom turun, kena la ada kenangan kan..
so bergambar la dlu..npe suma org lehmuat dlm gmbr???
sbb kami suruh peramugari yg lawa 2 tgkapkan...
eh.silap, bkn kami suruh, dia sndri nk tgkap kan... myb sbb tgk aku macho kot, trus nk snap pic..hehe so aku pon mmbalas jasa baik dia dgn bergambar dgn dia..so sweet rite...huhu

in d plane

amoi cantek...nyanyi sama lagu kump hujan..amoi cantek..blah2..lupa lirik..


Di perkarangan bank apa ntah

aku xpaham npe la awl sgt tutup bank ni...myb depa pon separuh hari je kot hr ni..
so xdpt la khai nk tukar duit INdon hr ni..
so, apa blh bt, bergambar je la dpn bank ni..(jari aku menghilitekan adanya word 'Indonesia' di sini..maknanya kami btol2 kat Indon la..xtipu k)


Di Muzium Tsunami Acheh

Muzium ni baru lagi, so xda apa kat dalam, so tgkap gmbr luar sdah..
tp unik la bentuk dia..ingt tangki air..tp ada gak air kat dalam 2...macam kolam dalam muzium la..kreatif2 gak sek-sek Indon ni..

Kolam Air dlm Muzium

semangatnya..ish2

cuba dok elok2 sikit cik Fer..ish2..

Di kapal hanyut (tgh2 perkampungan Acheh)

Sepanjang 5km kapal besar ini dihanyutkan ombak ganas Tsunami ke tgh2 perkampungan Acheh..
Banyak mayat2 tertimbun di bawah kapal ini..
tb2 rs gerun lak nk naik kapal ni..huuuuuuuuuuu....

kedai sovenir kat tepi kapal 2 yg ada kraft2 diperbuat dari kuilt2 kerang n siput..
lg sekali..kreatif sek-sek Indon ni..ish2

apa gelak2..xpernah tgk org bawa kapal ke..

piring astro di ats kapal ini..

Di Mesjid Baiturrahim Ulee Lheue-Meuraxa Kota Banda Aceh

Masjid ini terdapat gambar2 yg tragedi selepas Tsunami 2004..kami singgah smbhyg zuhur di sini..
tandasnya, Waduhhh....aku sggup dok Msia lg...


contoh 1 gmbr dlm masjid ni...Anehnya kejadianNya

xtau la apa kena dgn mamat ni..muka dh mcm mamat Indon dah..

Di Masjid Rahmatullah

Satu2nya masjid atau bangunan yg masih berdiri teguh di tgh2 kebinasaan ombak Tsunami..
Betapa besarnya kehendak Allah ke atas sesuatu..Allahuakhbar..




Di Makam Pengebumian Mangsa-mangsa Tsunami

Disinilah terletaknya makam persemadian arwah saudara2 kita di Acheh yg dikebumikan secara beramai2..Al-Fatihah buat roh2 mereka..



Di pasar Acheh dan di jalanan ke pasar ini

Kain telekung, kain batik, jam tangan, yg aku sempat beli, semuanya di sini..besar gila, xlarat pusing2..dh la tutuo awl, sblom maghrib dh tutup..
buat kawan2 yg xdpt cenderahati dari aku, sory la, nk bt cm na, depa tutup awl la..





Di Hotel Madinah

Hotel ni boleh tahan best la..tp mcm kat Msia lg ok la..
org bujang, besalah bilik bersepah sikit..haha




Di Banda Seafood (Majlis perasmian lawatan kami)

Agak mahal makan di sini..ramai org..lantai kayu, takut gak terjerlus jatuh ke bwah perairan kat bwah ni..kira konsep restoran terapung la ni...

bersama 'bidadari' Acheh..yg khai minat gila babi..xpa, bt dia jeles sikit..hehe


suasana di restoran ini..sedap makanan dia..aku tmbah je..bt muka xmalu..


ni aku geram, khai lak bt aku jeles..aku minat minah ni, dia leh lak g brgmbr..aku gak yg putih mata..tp korg sedar x, mamat bju putih 2..dia la pakwe gal ni..jeling semacam je kat aku..cuak gak aku nk snap..haha..

cumi-cumi...cm nama aku lak..bangga2..hehe


bergambar dgn Admin Universitas Syiah Kuala

bdak2 ni melalak dalam bas lak..mmg xtau malu la minah2 Indon ni..xpa la, sora sedap gak..macam Rossa..


(tempat lain dah ni..mcm kedai kopi la..)
Aktiviti malam di cni..iaitu...MENGOPI...meriah Uolls....sporting minah2 ni kuar malam mai lepak dgn kami...i like dat...

2nd day: Di Hotel Madianh (Sarapan Pagi)

Akibat x cukup duit nk bayar sewa hotel (mahal hotel ni..xsgka Tuan Ridhuan aku ni), so dia tukar duit dgn usahawan pelajar yg ada 8 kedai di Acheh ni..kayo mamat ni..berjuta2 duit dia...

pertukaran duit



bergambar sebelum melangkah keluar dari tmpat penginapan..

di gerai buat kuih apa ntah...mcm promoter x???

di airport Bandar Udara Internasional Sultan Iskandar Muda..lepak2 dlu dlm sejam, dok tggu turn flight..smbil2 kira duit Indon yg belen..n kena bayar cukai...


sekalung penghargaan buat Tuan Ismail, Pegawai KOR SUKSIS UMP..ini ialah family dia..
mana cun????huhu

ok, smpai cni je nukilan pnjg lebar ni....6jam aku buat ni...
ni pon sbb tenet dh down, nk upload gmbr2 lg pon dh berat...bengong tul tenet ni...

salam ramadhan...


No comments:

Post a Comment