Prof Leopold Werner von Ehrenfels, seorang psikiater dan sekaligus
neurology dari Austria, menemui sesuatu yang menakjubkan terhadap wudhu.
Ia mengemukakan satu fakta yang sangat mengejutkan.
Bahawa pusat-pusat saraf yang paling peka dari tubuh manusia ternyata berada di sebelah dahi, tangan, dan kaki.
Pusat-pusat saraf tersebut sangat sensitif terhadap air segar. Dari sini
ia menemui hikmah di sebalik wudhu yang membasuh pusat-pusat saraf
tersebut. Malah ia mencadangkan agar wudhu bukan hanya milik dan
kebiasaan umat Islam, tetapi untuk umat manusia secara keseluruhan
Dengan sentiasa membasuh air segar pada pusat-pusat saraf tersebut, maka
bererti orang akan memelihara kesihatan dan keselarasan pusat sarafnya.
Pada akhirnya Leopold memeluk agama Islam dan mengganti nama menjadi
Baron Omar Rolf Ehrenfels.
Hikmah Wudhu
Ulama Fekah juga menjelaskan hikmah wudhu sebagai bahagian dari usaha untuk memelihara kebersihan fizikal dan
rohani. Anggota badan yang dibasuh dalam air wudhu, seperti tangan,
kawasan muka termasuk mulut, dan kaki memang paling banyak bersentuhan
dengan benda-benda asing termasuk kotoran. Kerana itu, wajar kalau
anggota badan itu yang harus dibasuh.
Ulama tasawuf menjelaskan hikmah wudhu dengan menjelaskan bahawa anggota
badan yang dibasuh air wudhu memang daerah yang paling sering berdosa.
Kita tidak tahu apa yang pernah diraba, dipegang, dan dilakukan tangan
kita. Banyak pancaindera tersimpul di bagian muka.
Berapa orang yang jadi korban setiap hari dari mulut kita, berapa kali
berbohong, memaki, dan membicarakan aib orang lain. Apa saja yang
dimakan dan diminum. Apa saja yang baru diintip mata ini, apa yang
didengar oleh telinga ini, dan apa saja yang baru dicium hidung ini? Ke
mana sahaja kaki ini berjalan setiap hari?
Tegasnya, anggota badan yang dibasuh dalam wudhu ialah anggota yang paling berisiko untuk melakukan dosa.
Organ tubuh yang menjadi anggota wudhu disebutkan dalam ayat al-Maidah
[5]:6, adalah wajah, tangan sehingga siku, dan kaki sehingga hujung
kaki.
Dalam hadis riwayat Muslim juga dijelaskan bahawa, air wudhu mampu
mengalirkan dosa-dosa yang pernah dilakukan oleh mata, hidung, telinga,
tangan, dan kakinya, sehingga yang berkaitan bersih dari dosa.
Kalangan ulama melarang mengeringkan air wudhu dengan kain kerana dalam
redaksi hadis itu dikatakan bahawa proses pembersihan itu sampai titisan
terakhir dari air wudhu itu (ma’a akhir qathr al-ma’).
Wudhu dalam Islam masuk di dalam Bab al-Thaharah (penyucian rohani),
seperti halnya tayammum, syarth, dan mandi junub. Tidak disebutkan Bab
al-Nadhafah (pembersihan secara fisik). Rasulullah SAW selalu berusaha
mempertahankan keabsahan wudhunya.
Yang paling penting dari wudhu ialah kekuatan simboliknya, yakni
memberikan rasa percaya diri sebagai orang yang ‘bersih’ dan setiap
waktu dapat menjalankan ketaatannya kepada Tuhan, seperti mendirikan
solat, menyentuh atau membaca mushaf Al-Quran.
Wudhu sendiri akan menghalang diri untuk menghindari apa yang secara
spiritual merosak citra wudhu. Dosa dan kemaksiatan berkontradiksi
dengan wudhu.
No comments:
Post a Comment