Friday, August 27, 2010

selama hampir 23 tahun

aku sangat seronok hari ini..
seronok kerana mungkin Hidayah Allah tu telah datang padaku..
atau mungkin hanya datang untuk sementara waktu..
tapi aku xkisah..yang penting aku dapat berfikir sejenak, dapat merenung semula..
merenung sejauh mana keimanan ku, sejauh mana keinsafan ku..

aku menangis, tika mendengar khutbah fi fb kwan aku..
belum ada lagi khutbah jumaat yg sebegini tegas pernah ku dengar sepanjang hidupku..
selama hampir 23 tahun, aku hanya mendengar khutbah yg berasakan text di hadapan khatib..
ada yg mendayu2, ada yang berversion omputih..
tapi sebaik mana isi kandungan text khutbah pada hari itu kalau tidak dapat menyampaikan kepada para jemaah dengan jelas dan nyata, selagi itulah khutbah itu hanya sekadar di pinggiran telinga saja..


hari ni, jumaat yg istimewa buatku...
aku mendengar sendiri khutbah yang aku lihat di fb org len..
aku pernah pergi ceramah2 sblom ni, xkira di masjid ataupon dewan..
namun, xda yg dpt memberikan impak sebegini padaku..
tapi aku lebih terimpak pada vid di fb..smpaikan aku sggup donload..
ntah kenapa semalam aku sebak melihat vid 2..

mungkin sbb dlm khutbah 2 ada sebut mualaf berketurunan sabah..
mungkin gaya penyampainnya yg tegas..
mungkin kerana menceritakan byk tentang mualaf..
semua kemungkinan tu aku terima kerana aku sepatutnya di gerakkan hati lbh awl..
tugasku sbg pendakwah, sepatutnya telah bermula..
dan aku sukakan caranya berdakwah..
kenapa aku xsekuatnya..

dalam khutbah yg aku dgr LIVE ni..aku dpt dgr skit ja..
sbb aku mai lewat 10min..
aku datang dgn ayah, adik bongsuku dan tokwanku..
alangkah baiknya kalau lagi 2 adikku yg lain dpt datang ke khutbahnya hari ini...
selama ni aku hanya berdoa agar adik2ku bersembahyang..
aku dah xda kuasa untuk menyuruh kerna mereka sudah bear..
aku dah suruh dlu tp apa depa ckap, yg besar 2 senyap ja mcm xdgr apa aku ckap, yg bwah dr dia hanya ckap ya..
xpa, atleast aku dh usaha.. xkan nk g bertumbuk dengan depa kot tuk suh smbhyg..
tp kenapa adikku yg kcik sekali la dpt dgr khutbah ni..
dia bukan nk ambk pusing sgt apa yg disampaikan..
sedangkan aku dh tunjuk vid dlm fb 2 kt dia..
xpela, dia kcik lg, klu dia dpt paham bgusla, xyah aku truk2 nk ajak dia smbhyg pas ni..

intipati khutbah: (setakat yg aku dgr)

keutamaan mendirikan solat tak kira kepada semua golongan..
golongan pertama: pelajar
(sblom 2 aku ada dgr psl kaya raya, harta pa suma, mgkin tuk golongan yg byk harta)
> adakah kamu tak ada masa tuk beribadat kepada Tuhanmu??
stdy 24jam ka, test byk sgt ka, asgmnt menggunung ka?
npe Abu Hurairah yg cerdik pandai 2 yg kaya dgn ilmu ada masa tuk beribadat?
kt Abu Hurairah ka?? kita byk sgt ke ilmu smpai xda masa tuk beribadat kepadaNya??
tiada alasan untuk tidak bersembahyang 5 kali sehari..

golongan kedua: penyanyi
> adakah kamu tak ada masa tuk beribadat kepada Tuhanmu??
sibuk sgt ke menyanyi? byk sgt ke undangan? ramai sgt ka peminat nk kena layan??
sedap sgt ka sora kamu??
npe Nabi Daud dpt beribadah kepada TuhanNya?
Nabi Daud yg dikurniakan suara yg sedap..ketika beliau menyanyi, burung yg terbang trus jatuh, awan yg kencang trus bertukar sepoi2 bahasa, air yg deras bertukar tenang..
betapa sedapnya suara Nabi Allah Daud..
adakah suaramu sesedapnya?
2 pon kamu xbersyukur lg dpt sora yg sdap smpai xnk beribadat kepada Allah..

golongan ketiga: pemerintah
> adakah kamu tak ada masa tuk beribadat kepada Tuhanmu??
xda masa ke nk jenguk ke masjid, xda msa ka nk berzikir?
cuba lihat Saidina Umar, beliau memerintah suku dunia..
boleh beribadah kepada Allah siang dan malam..
kita ni cuma memerintah suku dr msia, 2 pon xsmpai, lagi xda masa tuk Pencipta..

kita ni sapa? manusia kerdil, biasa ja, xkan xda masa tuk Pencipta kita?
kita ni umat akhir zaman, umat Rasulullah S.A.W..
Baginda ingt kita sebelum mati, npe kt xingt dia?
moga kita xlalai hdup di dunia ni..

Moga aku diberi hidayah untuk kembali ke jalanMu..
bukakanlah pintu hatiku Ya Allah..
Ameen

2 comments:

  1. Salam Zumi.
    I'm glad you've finally realize about it.
    You always know that you have a lot of capability and potential and I always mention it to you.

    I pray this time you will istiqamah in your faith.

    All the best my dear friend. ;)

    ReplyDelete
  2. good huny...
    kita tak tau bila God akan bg surprise..
    di saat kita dlm bygn syaitan..and of coz God pun akan uji smda kita mmpu btahan dlm imanNya..
    dun wory..
    wen both of us ready for all of this,
    then we'll proceed next step..
    even now pun dah ada... :)

    ReplyDelete